ISNI IDZULHAQ NURAIZZAN, 19.04.121.IndrakenjtanaPopon Sutarsih2024-03-132024-03-132024-03-13https://repository.poltekesos.ac.id/handle/123456789/482ABSTRACT ISNI IDZULHAQ NURAIZZAN, 19.04.121. Social Skills of Persons with Disabilities Visual Sensory at State SLB A Citeureup, City of Cimahi, advisors by Bambang Indrakenjtana and Popon Sutarsih. This study aims to obtain an overview of the social skills of persons with visual sensory disabilities at SLB Negeri A Citeureup Cimahi. This study examines: 1) Characteristics of respondents, 2) Relations with peers, 3) Self-management, 4) Academic ability, 5) obedience, and 6) Assertive abilities of respondents. The method used in this research is a quantitative approach with descriptive methods. The sources used are primary and secondary sources. The population in this study were 37 persons with visual sensory disabilities who were at SLB Negeri A Citeureup Cimahi. The sampling technique in this study is a census. The data collection techniques used are questionnaires, observation, and documentation studies. The research instrument uses a Likert scale. The validity test used was the face validity test, the reliability test used Cronbach's Alpha. The results of the research on the aspect of relationships with peers show a total score of 918 out of a total of 1,184, a percentage of 77.53% in the skilled category. Furthermore, the self-management aspect shows a total score of 833 out of a total of 1,036, a percentage of 80.40% in the skilled category. Furthermore, the aspect of academic ability shows a total score of 805 out of a total of 1,036, a percentage of 77.70% in the skilled category. Furthermore, the compliance aspect shows a total score of 854 of the total 1,036 percentage of 82.43% in the very skilled category. And the aspect of assertive ability shows a total score of 880 out of a total of 1,184, a percentage of 74.32% in the skilled category. Although the social skills of people with visual sensory disabilities are in the skilled category. However, in the ability to relate with peers and assertive ability is still lacking. Therefore, a program was proposed "Improving Social Skills in assertive abilities and interaction of people with visual sensory disabilities through socialization group at SLB Negeri A Citeureup Cimahi" which aims to improve their social skills. Keywords: Social skills, People with visual sensory disabilities, State SLB A ABSTRAK ISNI IDZULHAQ NURAIZZAN, 19.04.121. Keterampilan Sosial Penyandang Disabilitas Sensorik Netra di SLB Negeri A Citeureup Kota Cimahi, Pembimbing Bambang Indrakenjtana dan Popon Sutarsih. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran tentang keterampilan sosial penyandang disabilitas sensorik netra di SLB Negeri A Citeureup Cimahi. Penelitian ini mengkaji mengenai: 1) Karakteristik responden, 2) Hubungan dengan teman sebaya, 3) Manajemen diri, 4) Kemampuan akademis, 5) kepatuhan, dan 6) Kemampuan asertif yang dimiliki responden. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan metode deskriptif. Sumber yang digunakan adalah sumber primer dan sekunder. Populasi dalam penelitian ini adalah 37 penyandang disabilitas sensorik netra yang ada di SLB Negeri A Citeureup Cimahi. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah sensus. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu angket atau kuisioner, observasi, dan studi dokumentasi. Instrumen penelitian menggunakan skala likert. Uji validitas yang digunakan adalah uji validitas muka (face validity), uji realibilitas menggunakan Alpha Cronbach. Hasil penelitian pada aspek hubungan dengan teman sebaya menunjukkan jumlah skor 918 dari total 1.184 presentase 77,53% dengan kategori terampil. Selanjutnya pada aspek manajemen diri menunjukkan jumlah skor 833 dari total 1.036 presentase 80.40% dengan kategori terampil. Selanjutnya, pada aspek kemampuan akademis menunjukkan jumlah skor 805 dari total 1.036 presentase 77.70% dengan kategori terampil. Selanjutnya, aspek kepatuhan menunjukkan jumlah skor 854 dari total 1.036 presentase 82.43% dengan kategori sangat terampil. Dan aspek kemampuan asertif menunjukkan jumlah skor 880 dari total 1.184 presentase 74.32% dengan kategori terampil. Walaupun keterampilan sosial penyandang disabilitas sensorik netra berada pada kategori terampil. Namun, dalam kemampuan hubungan dengan teman sebaya dan kemampuan asertif masih kurang. Oleh karena itu, diusulkan program “Peningkatan Keterampilan Sosial pada kemampuan asertif dan interaksi penyandang disabilitas sensorik netra melalui socialization group di SLB Negeri A Citeureup Cimahi” yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan sosialnya. Kata Kunci: Keterampilan sosial, Penyandang disabilitas sensorik netra, SLB Negeri AKeterampilan sosialPenyandang disabilitas sensorik netraSLB Negeri AKeterampilan Sosial Penyandang Disabilitas Sensorik Netra di SLB Negeri A Citeureup Kota Cimahi-Peksos-Other