MUHAMMAD DAFFA RIZQI SAIFULLAH, 20.02.111.Aam MuharamSabar Riyadi2024-10-152024-10-152024-10-15https://repository.poltekesos.ac.id/handle/123456789/1137ABSTRACT MUHAMMAD DAFFA RIZQI SAIFULLAH, 20.02.111. The Role of Social Workers in Case Response at the Inten Soeweno Integrated Center Bogor, Supervised by Aam Muharam dan Sabar Riyadi. This study aims to obtain an empirical picture of the role of social workers in case response at the Inten Soeweno Bogor Integrated Center which includes: (1) informant characteristics; (2) the role of social workers as advocates in case response; (3) the role of social workers as liaisons in case response; (4) the role of social workers as coordinators in case response; (5) the role of social workers as consultants in case response; (6) the role of social workers as counselors in case response; (7) the role of social workers as planners in case response; (8) the role of social workers as problem solvers in case response; (9) the role of social workers as case record holders in case response. This research used a qualitative approach with descriptive methods. The informants in this study amounted to 6 informants including 2 intermediate expert social workers in the case response working group, 1 social worker coordinator, 1 case response area coordinator and 2 PPKS with the technique of determining informants using purposive sampling. The data collection techniques used were in-depth interviews, observation and documentation studies. The results showed that the role of social workers in carrying out case response at the Inten Soeweno Bogor Integrated Center was quite good, but there was still one aspect that needed to be improved, namely the aspect of record holders in case response. Social workers have never received training and development related to the implementation of case response, which social workers really want to learn because the cases faced in the field are contemporary or recent cases. Based on this, the researcher proposes a program, namely “Training on Digitization in Recording and Reporting”. Keywords: Role of Social Workers, Case Response, Inten Soeweno Bogor Social Rehabilitation Center ABSTRAK MUHAMMAD DAFFA RIZQI SAIFULLAH, 20.02.111. Peran Pekerja Sosial Dalam Respon Kasus di Sentra Terpadu Inten Soeweno Bogor, Dibimbing Oleh Aam Muharam dan Sabar Riyadi. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran secara empiris tentang peran pekerja sosial dalam respon kasus di Sentra Terpadu Inten Soeweno Bogor yang mencakup: (1) karakteristik informan; (2) peran pekerja sosial sebagai advokat dalam respon kasus; (3) peran pekerja sosial sebagai penghubung dalam respon kasus; (4) peran pekerja sosial sebagai kordinator dalam respon kasus; (5) peran pekerja sosial sebagai konsultan dalam respon kasus; (6) peran pekerja sosial sebagai konselor dalam respon kasus; (7) peran pekerja sosial sebagai perencana dalam respon kasus; (8) peran pekerja sosial sebagai pemecah masalah dalam respon kasus; (9) peran pekerja sosial sebagai pemegang catatan kasus dalam respon kasus. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Informan dalam penelitian ini berjumlah 6 orang informan yang meliputi 2 pekerja sosial ahli madya kelompok kerja respon kasus, 1 koordinator pekerja sosial, 1 koordinator wilayah respon kasus dan 2 orang PPKS dengan teknik penentuan informan menggunakan purposive sampling. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu wawancara mendalam, observasi dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam peran pekerja sosial dalam melaksanakan respon kasus di Sentra Terpadu Inten Soeweno Bogor sudah cukup baik, namun masih terdapat satu aspek yang perlu ditingkatkan yaitu pada aspek pemegang catatan dalam respon kasus. Pekerja sosial belum pernah mendapatkan pelatihan dan pengembangan terkait pelaksanaan respon kasus, hal tersebut sangat ingin dipelajari oleh pekerja sosial karena kasus yang dihadapi di lapangan yaitu kasus kontemporer atau terbaru. Berdasarkan hal tersebut, peneliti mengusulkan program yaitu “Pelatihan Digitalisasi dalam Pencatatan dan Pelaporan”. Kata Kunci: Peran Pekerja Sosial, Respon Kasus, Sentra Terpadu Inten Soeweno BogorPeran Pekerja SosialRespon KasusSentra Terpadu Inten Soeweno BogorPeran Pekerja Sosial Dalam Respon Kasus di Sentra Terpadu Inten Soeweno BogorRehsosTechnical Report