Desain Kemitraan Lingkungan Sekolah sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Di Sekolah Menengah Atas Negeri 8 Kota Bandung. Dosen Pembimbing

Abstract

ABSTRACT GERRY CATUR CANOVA (21.01.024). Desain Design of School Partnerships with the Environment as an Effort to Strengthen Student Character Education at 8 Senior High School in Bandung City. Advisor: ARIBOWO, M.Sc., Ph.D. &Dr. PRIBOWO, M.Pd. This study aims to compile and describe how to design a Desain of school partnership with the environment as an effort to strengthen character education according to Presidential Regulation (Perpres) Number 87 of 2017 concerning Strengthening Character Education. Character education is an issue that must always be implemented in schools, the main value in strengthening character must be reflected in the behavior of the school community through collaboration between various parties in the education unit. The approach used in this study is a qualitative research method. The research design used is Participatory Action Research (PAR). The data collected from this research was conducted through data collection techniques such as observation, interviews, documentation studies and group discussions. Based on the results of the initial assessment, the implementation of the collaboration program carried out by SMAN 8 Bandung involved multiple parties as an effort to obtain input on a policy. The process of cooperation that is carried out is usually called the Partnership Desain. The implementation of the Partnership Desain is considered to be effective in generating various inputs to schools. However, the implementation of the Partnership is considered less efficient in terms of managing the roles and involvement of parties. Therefore, it is necessary to develop a more efficient implementation of the Partnership Desain process through engineering processes. This technological Development is called the School Partnership Desain Design with the Environment as an Effort to Strengthen Student Character Education. This Development technology is the development of the Partnership Desain implementation system through the organization and division of roles and the involvement of multi-stakeholders. This technique is easy to use considering that the participants involved are already familiar with the partnership Desain. The existence of this engineering is expected to be a reference in streamlining the implementation of the School Partnership Desain with the Environment as an Effort to Strengthen Student Character Education through more organized institutions and contribute to the development of social work practice. Keywords: Partnership Desains, Schools Environment, Character Education ABSTRAK GERRY CATUR CANOVA (21.01.024). Desain Kemitraan Lingkungan Sekolah sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Di Sekolah Menengah Atas Negeri 8 Kota Bandung. Dosen Pembimbing: ARIBOWO, M.Si., Ph.D. & Dr. PRIBOWO, M.Pd. Penelitian ini bertujuan untuk menyusun dan mendeskripsikan bagaimana Desain Kemitraan Lingkungan Sekolah sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter sesuai dengan Peraturan Presiden (Perpres) Nomor 87 tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Pendidikan karakter menjadi isu yang harus selalu diimplementasikan di sekolah, nilai utama dalam penguatan karakter haruslah tercermin dalam perilaku warga sekolah melalui kerjasama antara berbagai pihak dalam satuan pendidikan. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif. Adapun desain penelitian yang digunakan adalah Participatory Action Research (PAR). Data yang dikumpulkan dari penelitian ini dilakukan melalui teknik pengumpulan data seperti observasi, wawancara, studi dokumentasi dan diskusi kelompok. Berdasarkan hasil asesmen awal, pelaksanaan program kerjasama yang dilakukan oleh SMAN 8 Bandung telah melibatkan multipihak sebagai upaya mendapatkan masukan terhadap suatu kebijakan. Proses kerjsama yang dilakukan biasa disebut Desain Kemitraan. Pelaksanaan Desain Kemitraan dianggap efektif menghasilkan berbagai masukan terhadap sekolah. Namun, pelaksanaan Kemitraan dianggap kurang efisien dari sisi pengelolaan peran dan keterlibatan pihak. Oleh karena itu, perlu adanya pengembangan pelaksanaan proses Desain Kemitraan yang lebih efisien melalui proses rekayasa. Pengembangan teknologi ini bernama Desain Kemitraan Lingkungan Sekolah sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Siswa. Pengembangan Teknologi ini merupakan pengembangan sistem pelaksanaan Desain Kemitraan melalui pengorganisasian dan pembagian peran serta keterlibatan multipihak. Teknik ini mudah digunakan mengingat partisipan yang terlibat telah terbiasa dengan Desain kemitraan. Adanya rekayasa ini diharapkan dapat menjadi referensi dalam mengefisiensikan pelaksanaan Desain Kemitraan Lingkungan Sekolah Sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Siswa melalui kelembagaan yang lebih terorganisir serta memberikan kontribusi pengembangan dalam praktik pekerja sosial. Kata Kunci: Desain Kemitraan, Lingkungan Sekolah, Pendidikan Karakter

Description

Keywords

Desain Kemitraan, Lingkungan Sekolah, Pendidikan Karakter

Citation